رویافروشی به کودک بلاگرها در ویترین اینستاگرام

کودک بلاگرها پدیده‌ای نوین در دنیای جدید رسانه هستند. کودکانی که «اینستاگرام» به وسیله‌ آن‌ها پول درمی‌آورد و در ازای آن، به این کودکان رویا می‌فروشد.

 یکی اندام ریزه میزه‌ای دارد و یکی دیگر صورت تپل و با نمک. یکی زبون می‌ریزد و یکی دیگر با پیچ‌و تاپ دادن دست‌های کوچک و ظریفش می‌رقصد. هنرخاصی ندارند.

تنها جذابیتشان طبیعت معصومانه شان است. معصومیتی که هر رزوه با گرفتن لایک و کامنت‌های مختلف دست کاری می‌شود.

«کودک بلاگرها» پدیده‌ای نوین در دنیای رسانه هستند. فرشته‌های کوچکی که به جای بازی و لذت بردن از عالم کودکی‌شان، تمام دنیایشان تبدیل به نمایش شده است. نمایشی طنز و تلخ که خنده و بغض را باهم به تصویر می‌کشد. جالب اینجاست که آن‌ها هنوز تصویری از زندگی در ذهنشان شکل نگرفته است. هنوز درک درستی از خوب و بد و زشت و زیبا ندارند. فقط به آن‌ها یاد داده شده که در قالب آدم بزرگ‌ها نقش بازی کنند و عشوه بریزند.

یک جامعه شناس درباره کودک بلاگر‌ها و رسانه می‌گوید: «رسانه یک جهان سرمایه داری است که به عنوان ابزار ایجاد تخیل، ابزار فروش و … در جهان سرمایه داری عمل می‌کند؛ بنابراین «کودک بلاگرها» وارد فضایی می‌شوند که «ثروت و قدرت» از طریق رسانه از آن‌ها پول در می‌آورد و در ازای آن به این کودکان رویا می‌فروشد.
اما چه چیزی کودکان را به سمت بلاگر شدن ترغیب می‌کند؟ اینستاگرام چه جذابیتی برای کودکان و نوجوانان دارد؟ رسانه و فضای مجازی چه آسیبی به زندگی و ذهنیت کودکان وارد می‌کند؟ والدین چگونه می‌توانند از کودکانشان در برابر آسیب‌های فضای مجازی و رسانه محافظت کنند؟

چرا کودکان به سمت بلاگر شدن می‌روند؟

امروزه ما در فضای مجازی و رسانه دارای بلاگر‌ها یا به اصطلاح شاخ‌های اینستاگرامی هستیم که تمام جزئیات زندگی لاکچری، ثروت زیاد، امکانات زندگی، سفر‌های لوکس و… که دارند را به اشتراک می‌گذارند. این موضوع برای بچه‌ها جذابیت دارد. این بچه‌ها با دیدن این تصاویر پیش خودشان می‌گویند: «ببین فلان بلاگر چقدر زندگی خوب و خوشی دارد، چقدر موفق است، چقدر طرفدار دارد و…» بنابراین این مسائل برای بچه‌ها که مخاطب این بلاگر‌ها هستند جعل می‌شود. یعنی این کودکان تصور می‌کنند که برای داشتن چنین زندگی باید مشهور و بلاگر شوند.
ممکن است این کودکان نتوانند محبوبیت و معروفیت را از هم جدا کنند. برای همین این طرز فکر در ذهن آن کودک و نوجوان شکل می‌گیرد که شهرت به من سعادتمندی، ثروت، لذت و… می‌دهد. یک نوجوان با این طرز فکر از خود می‌پرسد: «وقتی من می‌توانم با شهرت به تمام این‌ها برسم پس چرا من بلاگر نشوم؟»

کودکان برای بلاگر شدن چه کاری انجام می‌دهند؟

وقتی دیده شدن و شهرت برای کودکان جذاب می‌شود. بسیاری از خط قرمز‌های خودش، خانوادش، فرهنگ و ارزش‌های کشورش را نادیده می‌گیرد و دست به هرکاری می‌زند تا به شهرت برسد. در حال حاضر ما در جهانی زندگی می‌کنیم که در یک لایه‌ای، موفقیت و قدرت براساس دیده شدن تعریف می‌شود و امروز اینستاگرام هم دیدنی‌ترین رسانه است. ما در اینستاگرام می‌توانیم تصاویر متفاوتی را پشت سرهم و به سرعت ببینیم و درباره آن نظر بدهیم.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.